De Race!

De adventure race Iceland120 vindt plaats van zaterdagavond 04-07-2015 tot zaterdag ochtend 11-07-2015 in IJsland. Teams kunnen deelnemen vanaf 2 personen en meer en worden geacht om elkaar 100% te vertrouwen. De totale afstand ligt minimaal op 600km, binnen een totaaltijd van 120 race-uren. De kosten bedragen €250,- per persoon voor Iceland120 en het ‘Get a Taste’ weekend (28 & 29 maart). Inschrijven kan tot 1 maart 2015.

De kosten zijn opgebouwd uit de overnachtingen (zaterdag & vrijdag), vervoer, kaarten, base-camp en extra disciplines rond en tijdens de race. Iedereen is dus zelf verantwoordelijk voor overige kosten zoals bijvoorbeeld: de vlucht, verzekering, extra overnachtingen, eten/drinken en het hebben/huren van een mountainbike en andere gear etc.


01   Organisatie zonder organisatie

Voordat we in detail op de race in gaan, eerst nog even dit. Het moet duidelijk zijn wat jullie van ons kunnen verwachten:

Note: De informatie die wordt gegevens zal 100% moeten duidelijk maken wat jullie kunnen verwachten van de race. Bij twijfel is het aan jullie om dit te vragen.

1)Route: Er worden door ons checkpoints en wisselpunten bepaald, samen met daarbij enkele te volgen trails. Jullie ontvangen t.z.t. stafkaarten 1:50.000 waar deze punten en trails zijn ingetekend. (De route wordt echter door elk team zelf bepaald)

2)Wedstrijdschema: Daarbij hoort een wedstrijdschema, dat de verschillende etappes en disciplines introduceert met de daarbij horende streeftijden of harde deadlines.

3)Vervoer: We zorgen voor vervoer naar het start en vanaf de finish. (en misschien een kopje koffie bij aankomst)

4)Base-camp: We hebben een redelijkerwijs bereikbare locatie aangewezen als basecamp, waar we in ieder geval halverwege de race bijeenkomen. We zijn afgestapt van de term safe-point omdat dit enkel een plek is waar onze spullen liggen. Deze locatie is gedurende de hele race beschikbaar.

5)Afsluiting: Er wordt een mooi en uiterst relaxed einde georganiseerd, om de prestatie te vieren.

Over de ontwikkelingen rond deze punten zullen we jullie natuurlijk blijven informeren, daarnaast zoveel mogelijk enthousiasmeren en jullie af en toe met de neus op de harde werkelijkheid drukken .

Naast deze organisatorische punten gaan wij ervan uit dat ieder team geheel zelfstandig zijn voorbereidingen treft. Wij zullen dus geen training schema’s of paklijsten namens de organisatie rond sturen, wat normaliter wel het geval zou zijn. Wij nemen hier dus ook geen enkele verantwoordelijkheid voor. Het is aan jullie om aan de hand van de locatie, de datum, de weerverwachting en disciplines etc. zelf alles op orde te hebben.

Eenmaal op IJsland zelf is er naast de bovengenoemde punten geen organisatie aanwezig. Frank en Willem zullen zelf als team deelnemen. Waar gaan er dus ook hier vanuit dat elk team volledig zelfredzaam is. We maken gezamenlijk deel uit van een avontuur, waarbij het enige vangnet bestaat uit de deelnemers zelf. Verzekering en dergelijke is op ieders eigen verantwoordelijkheid.


02   Verloop van de race

Iceland120 is een adventure race van vijf dagen. De race is opgedeeld in 2 etappes. Tussen de twee etappes is er een kort rust moment bij het Base-camp om bijvoorbeeld het rantsoen aan te vullen en droge kleren te pakken.

Zaterdag zullen we om 18.00 uur verzamelen in Reykjavik en gezamenlijk overnachten.

Etappe 1: zondag 6.00 tot dinsdag 15.00 uur

Base-camp: dinsdag 15.00 tot woensdag 01.00 uur

Etappe 2: woensdag 01.00 tot vrijdag 16.00 uur

Tijdens de race moet elk team van A naar C komen via B1,2,3 etc. Dat zal deels op gemarkeerde paden zijn en deels cross country. Om als team je route te bepalen krijgt iedereen stafkaarten 1:50.000 van het gebied, met startpunt (A), eindpunt (C) en alle mogelijke checkpoints of wisselpunten (B) daarin gemarkeerd. Er mag enkel met kompas genavigeerd en georiënteerd worden. Van A naar C is de minimale afstand die elk team moet afleggen binnen de aangegeven tijd. Afhankelijk van de tijd en snelheid kan er per team bepaald worden om hun route via verschillende checkpoints en wisselpunten (B) te laten verlopen. Hiermee wordt dus de afstand vergroot waarmee extra punten worden verdient.

Oriënteren
Al voordat we naar IJsland vertrekken ontvangt elk team de kaarten van het gebied waarbinnen de race zich afspeelt. Op deze kaarten zijn van te voren drie soorten punten ingetekend: Verplichte punten, die elk team moet passeren, wisselpunten, waar er van discipline gewisseld moet worden en checkpunten die vrijwillig, indien de tijd en gesteldheid het toelaat, gepasseerd kunnen worden. Teams moeten dus aan de hand van de kaart zelf hun route bepalen. Het vinden van de punten wordt gedaan met kaart en kompas. Om het vinden van het punt niet te complex te maken is de locatie altijd gekenmerkt door een duidelijke feature of kruising daarvan. Het kan dus zijn dat een punt gemarkeerd is in een typerende inham van een meertje. De uitdaging ligt dus vooral in het oriënteren tussen de punten en niet het vinden van de punten zelf. (enkel bij de echte oriëntatie discipline zal je wel moeten kunnen richten met een kompas)

Screenshot (260)

Checkpoints: Alle punten worden enkel op de kaart gemarkeerd. Er zal dus geen vooraf geplaatst fysiek checkpoint, afgezien van de omgeving zelf, aanwezig zijn. Aangezien we een eerlijke race willen en zelf ook mee willen doen, ontvangt iedereen de kaarten vooraf en zijn wij dus ook niet eerder op de locatie geweest. Ter controle moet elk punt dan wel met een foto of via een GPS-logger/mobiel/app worden vastgelegd. We zijn nog aan het kijken naar de beste oplossing.

Wisselpunten: Op wisselpunten verander je van discipline. Dit is dus in de meeste gevallen de wissel tussen mountainbiken en hiking/trailrunning en in sommige gevallen een andere discipline. Het zal hierdoor vaak voorkomen dat je je mountainbike op slot zet, vervolgens een hiking/trailrunning etappe loopt, en vervolgens je route per mtb vervolgt.


03   Disciplines

De race bestaat hoofdzakelijk uit hiking/ trailrunning en mountainbiken. Zoals eerder aangegeven zal dit soms op gemarkeerde paden en soms cross-country. Ook zullen er speciale etappes zijn die volledig gericht zijn op oriëntatie in een klein gebied met een 1:10k kaart. Het goed kunnen oriënteren is dus gedurende de hele race van groot belang. Verder zullen deelnemers hun eigen gear (camping, kleding, eten, etc.) moeten meenemen, dit kan flink oplopen in kilo’s afhankelijk van de gekozen strategie.

Het mag dus duidelijk zijn dat zelfredzaamheid een discipline is die continue van de deelnemers gevraagd wordt.

Op dit moment zijn we nog aan het kijken welke disciplines er nog toegevoegd zullen worden. Het grootste deel van het budget zal hier aan besteed worden. Denk hier aan door een externe partij georganiseerde kano of canyoning tochten. Paardrijden of alpinisme slaan we dit jaar nog even over.


04   Wrap up; wat moet je kunnen?

Zoals eerder genoemd gaan wij er vanuit dat elk team zelf kan bepalen of zij geschikt zijn om aan deze race deel te nemen. Jullie moeten het in je hebben dat jullie zelf achter deze informatie aan kunnen gaan en kritische vragen hierover kunnen stellen. De duur van de race, de disciplines, de afstanden, het terrein en de weeromstandigheden moeten voldoende inzicht geven of jouw team voldoende vaardigheden en conditie heeft om aan dit avontuur mee te doen.

Om een idee te geven van de afstanden schatten wij in dat elk team per 24 uur minimaal 40km te voet plus 80 kilometer per fiets kan afleggen. Hierbij moet je crosscountry met IJslandse weersomstandigheden kunnen navigeren/ oriënteren enkel met kaart en kompas. Vanzelfsprekend zijn vaardigheden rond het hiken/ trailrunnen, mountainbiken, camping, eten, kleding en basis survival kennis handig.

distance-time-graph(klik voor vergroting)


05   Whats next?

Voor ons is het van af nu belangrijk om te weten wie er echt interesse heeft in deelname, zodat wij een beeld krijgen van het aantal deelnemers. Omdat we nu al een hoop reacties van toffe lui hebben gehad lijkt het ons een goed idee om binnenkort eens een biertje te gaan drinken om alvast in de stemming te komen/vragen te beantwoorden.

Kort over het ‘Get a Taste’ weekend. 28 & 29 maart organiseren we op en rond de Veluwe een voorproefje op wat je in IJsland kan verwachten. Ondanks dat het in IJsland maar vier uur donker is per dag zullen de temperaturen eind maart redelijk overeenkomen. We zullen proberen om de elementen van Iceland120 zo veel mogelijk na te bootsen.

Zoals de meesten van jullie gezien hebben zijn we nu een facebook event, mocht je na dit verhaal serieus interesse hebben word dan lid van de Iceland120 groep (even zoeken op Facebook) en stel daar je vragen. Mocht je geen facebook hebben stel dan je vragen op www.iceland120.nl.

Succes met de training en voorbereidingen! We kijken er onwijs naar uit!

Groet,

Team Iceland120
Frank Baas
Willem Buijs

Leave a Reply