Update juni

IS0000 - Copy

Hier weer een nieuwe update! Iceland120 is al bijna daar en de laatste voorbereidingen gaan in…

Wat we gaan bespreken:

Allereerst; jullie gegevens. Alleen van team Slopend en Jorn hebben we de inschrijfformulieren ontvangen. Van de andere teams willen we die zeer spoedig ontvangen: http://iceland120.nl/wp-content/uploads/2015/03/Inschrijfformulier-Iceland-120.pdf. Het kopje verzekering staat hier vooral in voor jezelf en je team leden. Vraag jezelf nog even af of een eventuele helikopterredding wordt gedekt en zorg dat je maatje jouw gegevens weet of er in ieder geval bij kan; via extern persoon bijvoorbeeld. Graag zouden we van ieder team nog willen weten wie de captain is en dan bedoelen we eigenlijk het aanspreekpunt. De captain kan het dan weer door communiceren naar zijn/ haar maatje(s). De updates die nog volgen willen we wel graag nog doormailen naar iedereen dus daarom ook graag die inschrijfformulieren.Belangrijk zijn ook de Vliegtickets ofwel land en vertrektijd in en vanuit Reykjavik of KEV. Deze willen we graag van iedereen weten zodat we weten of we elkaar eventueel eerder kunnen meeten (van Slopend ook al bekend).

Dan ten tweede; de kaarten. Ze zijn klaar, maar nog net niet helemaal. Jullie kunnen op het volgende rekenen in fases: althans
1) Het gebied is verder gespecificeerd met ongeveer waar de punten gevonden kunnen worden; de kaarten die jullie gaan gebruiken (1:50k op A3) missen nog deze checkpoints maar zijn alvast te downloaden via deze link:
https://www.dropbox.com/s/bn7chq9g4yh89gc/Iceland%20maps%2050k%20A3.zip?dl=0
Hiermee kunnen jullie alvast wat meer richten op wat de kaarten weergeven en wat niet.
2) Jullie krijgen de kaarten nu wel met de checkpoints en wisselpunten exact erin getekend. Ook de streeftijden en deadlines en oriëntatiekaarten (kleinere schaal) worden nu bijgeleverd. Dit gaat weer met een link. Hier hebben we de captain’s of team’s email adres voor nodig.
3) De kaarten worden afgedrukt bij jullie thuisgeleverd, althans bij de team captain. De kaarten zijn nu binnen en alles kan uitgespreid worden om jouw teams route te bepalen; of zelfs verschillende plannen A, B en C voor te bereiden. Dit zijn de enige kaarten die jullie krijgen; wees er dus zuinig op.
4) Een extra lijst met special tasks wordt vrijgegeven. Hiermee kunnen extra punten worden verdiend (vuur maken, wild spotten, warmwaterbron zitten, warmwaterbord naakte duik, hutje van mos etc.)

Met de volgende vrijgeefdata:
1) Vandaag
2) Maandag 22 juni
3) Woensdag 24 juni
4) Vrijdag 26 juni

Jullie voorbereiding betreft navigatie en routekeuze kan nu echt goed gaan beginnen. De volgende links en Google earth kunnen hierbij zeer goed helpen. Je moet bedenken dat de kaarten uit 1988 komen en er ondertussen wegen iets veranderd zijn (http://atlas.lmi.is/kortasja_en/ ), maar ook veel wandelroutes bijgekomen zijn (http://ja.is/kort/?x=496923&y=387136&z=6&type=map  en http://www.vatnajokulsthjodgardur.is/media/skjol/Vestursv_Langisjor.jpg  ). Veruit de meeste wegen zijn nog onveranderd (alhoewel de namen ervan wel veranderd zijn) en de bergen en meren kloppen ook nog gewoon (maar een paar niet). Dit is nog even mooi puzzelwerk.

Ten derde; wat extra informatie over de verloop van vóór de race. We kunnen spullen voor de week/ zaterdag na de race, en dus ook de dozen of tassen waarin de mountainbikes in zijn vervoerd achterlaten op een camping in Reykjavik. Na de race kunnen we dit weer ophalen. Zaterdag de 4e kan iedereen zijn ding doen en vertrekken we later in de middag gezamenlijk naar Hveragdi waar we in een grote teamverband een mooie route mountainbiken naar de start, waar we ook zullen overnachten, zie bijgevoegde kaart. Dit is een relax tripje waar door al de teams onderling samengewerkt mag worden. Hier kan iedereeneven inkomen en gezellig kennismaken met elkaar. Ook kan er sportief en group ook nog gesleuteld worden aan de fietsen mocht dat nodig zijn. Het zou ook zo maar kunnen gebeuren dat we even een break nemen in een van de warme baden onderweg.

Ten vierde; weer wat meer info over de race. Dag na dag zal je denken; dit kan niet mooier….
Dag 1) Na een proloog samen gedaan te hebben zal de race echt beginnen. Vroeg uit de veren en gaan. Meteen al bij het meer en bij Pingvellir zal een orientatie met de voet gedaan worden op een nauwkeurige kaart; daarna is het knallen en de benen laten wennen aan de kilometers. Deze dag moet je ver zien te komen. Helemaal bij de eerste blauwe ronde (zie bijgvoegde foto); dan zit je op schema. De keuze is dus; ga je het begin van de dag vooral over de weg of kan jouw team het aan om dwars door de heuvels op noord te gaan? Of heeft je team plan A,B,C’s afhankelijk van hoe het gaat en beschikbare bail out routes? Gaan met de banaan is hier het devies; maar wel even langs de Geijser natuurlijk.
Dag 2 en 3) Hier komt het echter orienteerwerk bij kijken; eerst nog wat wegen, maar dan ben je snel toch al het meeste menselijk contact rederlijkerwijs kwijt. Een chaos van punten. Kan jij ze allemaal pakken; en kan dat uberhaupt wel? Opties, opties, opties; maar wel twee dagen hiervoor. Wie maakt de slimste keuzes?
Dag 4) Rust weer in het lichaam; heeft het goed gedaan of is het weer inkomen? In ieder geval een supermooie trail (roze in de bijgevoegde afbeelding) die meer bergafwaarts gaat dan omhoog; rollen dus met bijna geen navigeren. Bijna niet, want voordat je het weet schiet je voorbij een checkpoint en dat zijn ook stuk voor stuk weer plaatjes natuurlijk (maar dat geldt eigenlijk voor alle uberhaupt). Iedereen is hier wat vermoeid, maar het blauwe circeltje moet toch zeker wel te halen zijn.
Dag 5) Zo niet is er een shortcut naar het westen vanaf hier. Zo wel of zelfs eerder voorbij dit punt?; dan vallen er nog heel veel punten te pakken; mooie en unieke ook. Het verre oostelijke puntje staat er natuurlijk met reden op. Pak wel weer op tijd een van de boten; anders mis je de laatste voor een strakke finish en kom je direct zo laat aan. Op het eiland zijn er ook nog genoeg punten. Mis je de vele mogelijke opties wel en kom je dus te laat binnen? Troostje het is maar 1 strafpunt (checkpoint eraf) per 20min.

De racetijden zijn als volgt:

  • Etappe 2: woensdag 16.00 tot vrijdag 10 juli 16.00 uur

En dat is ook meteen ten vijfde; na de race zullen we vrijdagavond samen gezellig pakken op Vestmanyjar om de race te vieren (niet inbegrepen in de prijs) Daar zullen we ook de nacht doorbrengen om vervolgens zaterdag weer teruggebracht te worden naar Reykjavik (Dit is wel geregeld). Zaterdag kunnen we met de liefhebbers nog in de thermale baden van de stad bijkomen en nagenieten. Ook kunnen de plannen voor diegene die langer blijven dan onderling besproken worden; er valt dan nog steeds veel moois an IJsland te zien…

Dan ten zesde; de betaling. Graag nog 250 euro per persoon overmaken naar NL70RABO00130290068 tnv F.G. Baas. Dit hebben we nu wel echt nodig omdat we het geregelde vervoer niet zelf kunnen voorschieten.

En ten laatste; bij gelezen en begrepen hieronder graag even aangeven. Wanneer een vraag mag deze meer dan zeker gesteld worden.

Leave a Reply